jump to navigation

Evaluatie Product Development februari 8, 2008

Posted by rvdwal in Opdrachten.
trackback

Keuze Minor

De minorkeuze was eigenlijk vrij duidelijk vanaf het 2e jaar HRO. Mijn vooropleiding was Grafisch Vormgever aan het Grafisch Lyceum Rotterdam, en kwam er daar al snel achter dat ik het bedenken van de achterliggende gedachten achter vormgevingen en uitingen veel leuker vond dan het maken van de concepten zelf. Ook had ik het gevoel dat er binnen marketing/product development altijd het meest te leren was, t.o.v. de andere vakken, en de meeste creatieve uitdagingen. Ik ben achteraf tevreden met mijn keuze, en dat ik uiteindelijk in marketing/PD verder wil.

Inhoud Module

Het 4e jaar stond in het teken van trends en actualiteiten rondom het vak marketing. Een goede invalshoek maar door de actualiteit van het debat rondom de trends die zich om de week aandienen was het soms lastig een structuur te herkennen. De behandeling van zowel The Long Tail, Guerilla, New Media, Wikinomics, Blue Ocean Strategy en Design Management in 2 kwartalen waren de verbanden niet altijd even sterk.

Lesprogramma

Over de minor zelf ben ik tevreden, alhoewel het gebrek aan een duidelijke structuur met betrekking tot marketing het wat lastig maakt om terug te kijken op de resultaten van de minor. Ik denk dat ik het meest heb opgestoken van de uitdaging het actuele debat breed te blijven volgen. Daarnaast zijn de inhoudelijke klassikale discussies ook erg interessant om andere invalshoeken te bespreken.

Ik ben wat minder tevreden met de vaak wat repetitief aanvoelende opdrachten, en feedback rondom de opdrachten. Doordat alles pas op de laatste dag beoordeeld wordt is het risico groot dat het ook lastig is de feedback te verwerken t.a.v. de verbeteringen van de gemaakte opdrachten. Ook de feedback rondom de groepsopdrachten vond ik, met name door de ‘gast beoordelingen’ minimaal terwijl dat juist de momenten zijn waarop kennis en praktijk bij elkaar komen.

Aanbevelingen

Opdrachten: Maak minimaal 1 individuele opdracht op marketing gebied verplicht. Het is moeilijk een inzicht te krijgen van de capaciteit van studenten op basis van blogposts en een groepspresentatie. Een verkennende opdracht, met uitdaging tot onderzoek – die vervolgens klassikaal besproken wordt levert niet alleen een goede peiling van de aanwezigheid van kennis, maar ook inhoud voor deze evaluatieles, en inhoudelijke feedback naar de studenten.

Presentatie: Behandel eerst alle presentaties alvorens te evalueren, en neem dan vervolgens ruim de tijd deze te beoordelen volgens een open, inzichtelijke methode. De beoordelingen voelen soms wat subjectief doordat de laatste groepen de eerdere feedback al kunnen verwerken, en de aandacht en motivatie ook afzwakt met lange onderbrekingen van discussies tussen de presentaties door.

Beeordeling: De voorwaarde van het cafetaria systeem is helderheid. De puntentelling lijkt nu af en toe wat willekeurig, zoals de uitslag van de quiz en tentamen -Het is hier beter om van te voren aan te geven hoe het precies in zijn werk gaat (krijg je 1 punt voor een voldoende in beide onderdelen, 2 punten bij een 8 of hoger gemiddeld, 1 punt bij een voldoende per onderdeel?). Ook zou een goede stimulans zijn om niet alles op het laatste moment te doen (de realiteit van het systeem) is een tussentijdse beoordeling waar 1 punt te verdienen valt met b.v. een korte presentatie over een actueel onderwerp op het blog.

Advertenties

Reacties»

No comments yet — be the first.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: