jump to navigation

Lesprogramma: Toepassen van New Media in 2008 februari 8, 2008

Posted by rvdwal in Opdrachten.
trackback

New Media

Introductie ‘new media in 2008’

Met de opkomst van digitale communicatie technieken is er ook een nieuw tijdperk aangebroken voor marketing. De interactieve manier van communiceren heeft de stroom van informatievoorziening drastisch veranderd. Tegenwoordig kan iedereen zich ‘uiten’ via internet, iedereen beschikt over massamedia, en iedereen is ‘bereikbaar’.

Dit heeft heel wat teweeg gebracht in marketingland. 2000 stond in het teken van de worstelingen met het fenomeen internet, 2002 was het jaar van communicatie, bedrijven gingen op zoek naar hun consumenten online. Vanaf 2004 zien we een toenemende trend waarin ook de consument de producent weet te vinden. Een jaar later praten we over ‘prosumers’, de consumenten die aan het produceren zijn geslagen, en als onderdeel van bedrijfsinitiatieven functioneert (ebay reviews en youTube filmpjes).

Marketing Trends van 2007 rondom new media

De democratie van media, en de macht van de consument, komt op in 4 grote stromen van communicatie:

Social Networking (& Nichedefinition):
Een van de meest bekende trends is Social Networking. In Nederland kennen we uiteraard Hyves, Facebook, LinkedIn, de lijst gaat maar door. Een batterij aan websites is ontstaan rondom netwerk structuren, en de ‘massa’ op internet. Social Netowrks zorgen voor onderlinge communicatie, en verbanden tussen mensen die elkaar vaan nauwelijks kennen. Ze vormen clusters en delen interesses, en worden daarom gezien als een nieuwe manier om doelgroepen te definiëren.

User Generated Content (& Prosumers):
User Generated Content kan het best omschreven worden als producten die gemaakt worden door vrijwilligers. De consument van nieuws, kan ook nieuws produceren. Door middel van mobiele telefoon worden filmpjes opgenomen die regelmatig het nieuws halen, eigen onderzoeken en opinie kunnen ‘geblogged’ worden. Ook de toename aan informatie, entertainment en educatie vanuit de consument zelf is explosief, dagelijks worden er 20.000 blogs gestart, met onderwerpen variërend van goudvissen tot keukenapparatuur. Kennis word razendsnel geproduceerd en geconsumeerd.

The Indexing of Content (& SEO):
Door de enorme toename aan productie worden filters steeds belangrijker. Hoe nemen we informatie tot ons, en belangrijker, hoe kiezen we welke informatie we willen lezen. De tijd van 3-10 televisie kanalen met de aandacht van de massa is zo goed als voorbij, en de functie van ‘redactueren’ wordt langzaam over genoment door bijvoorbeeld Google,, Technorati, Digg, NU.nl. Websites die al dan niet geautomatiseerd het internet indexeren om tot de kern van de meest relevante, amusante of interessante informatie voor de gebruiker te komen tussen de biljoenen internet pagina’s.

Collaboration (& User feedback):
De laatste van de grote stromen, maar waarschijnlijk een van de commercieel meest invloedrijke is de communicatie van consument naar producent. Producenten zijn bewust opzoek gegaan naar informatie vanuit hun doelgroepen om zo samen te werken aan een beter afstembaar product. Denk aan customisation, crowdmining (enquetes), of crowdsourcing (prijsvragen). Daarnaast zijn ook ‘product previews’ en vergelijkingen zoals bellen.com, kieskeurig, ebay/amazon comments onderdeel van een service die gemaakt word door de deelname van de consument. Andere consumenten oordelen al lang niet meer op de mening van alleen de producent (of concurrent) maar zoeken steeds vaker naar wat andere consumenten van een product vonden.

De gevaren van New Media: Seth Godin & de Meatball Sundae

Rondom de opkomst van deze nieuwe methode van communicatie zien we bedrijven die moeite hebben met het overschakelen naar interactieve communicatie. Ze zien bedrijven als youTube en Facebook met miljoenen publieken, en vragen zich af hoe hier op in te spelen. Vaak worden deze nieuwe technieken te pas en te onpas ingezet om een product te promoten een bedrijven die eigenlijk totaal niet geïnteresseerd zijn in ‘jouw’ informatie als bedrijf.

Seth Godin omschrijft dit als ‘de meatball sundae’ – het verkopen van producten die helemaal niet interessant zijn aan een massa die geïnteresseerd moet worden door ditzelfde product – de marketing klopt niet. ‘Avarage products for avarage people’ zijn niet ‘remarkable’ en zullen dus ook niet aanslaan in ‘social media’.

Opdracht: Toepassen New Media

  • Maak teams van 3 personen.
  • Zoek een voorbeeld van een toepassing waarbij nieuw media niet goed is ingezet (een ‘Meatball Sundae’)
  • Werk het voorbeeld uit: Waarom is dit een goed voorbeeld van een ‘Meatball Sundae’ (max. 500 woorden)
  • Pas het voorbeeld aan (of het product!) zodat er een betere nieuw media campagne ontstaat. Presenteer in maximaal 15 minuten.

Evaluatie

Binnen deze opdracht gaat het over het zoeken naar goede toepassingen van ‘new media’. Het is belangrijk in te zien niet elke ‘trend’ is een succes voor een goede campagne. Door het analyseren van een campagne waar dit niet goed gegaan is kan er een probleemstelling worden geformuleerd. Deze probleemstelling is tevens de briefing voor de presentatie, waarbij het concept moet worden aangepast.

Advertenties

Reacties»

No comments yet — be the first.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: